Wykładziny dywanowe w przestrzeniach sztuki

Wykładziny dywanowe – charakterystyczny element wyposażenia dla wnętrz komercyjnych – dziś coraz częściej zdobią podłogi w przestrzeniach sztuki, w których ważna jest już nie tylko jakość i użyteczność, ale przede wszystkim niebanalne wzornictwo. W dobie współczesnego, wyszukanego designu i niepowtarzalnego detalu stają się ważnym nośnikiem sztuki, dającym projektantom niemal nieograniczone możliwości twórcze a architektom – aranżacyjne. Dobrze dobrana wykładzina może być integralnym fragmentem wystawy lub jednocześnie stanowić niezależny element ekspozycji. Oto kilka przykładów niesamowitych wystaw, w których wykładziny ege stały się częścią sztuki współczesnej.

Współpraca z artystami od lat stanowi ważną wartość dla marki ege. Mads Eg Damgaard, jej założyciel, był pionierem w łączeniu biznesu z unikalnym designem, sztuką współczesną oraz architekturą i podkreślał, że przemysł i artyści potrzebują siebie nawzajem. Uważał, że kreatywni ludzie mogą podnieść jakość produkcji, a branża zapewni artystom pracę, dlatego pośród kolekcji wykładzin ege znajdują się te, zaprojektowane przez światowej sławy designerów.

Na fali designu

Marka ege wykorzystuje współczesne trendy przy projektowaniu swoich kolekcji nie tylko dzięki podążaniu za nimi, ale przede wszystkim – ich tworzeniu! Dzieje się tak dzięki wieloletniej współpracy z osobowościami ze świata designu i mody, takimi jak Tom Dixon, Christian Lacroix czy Jean Paul Gaultier. Wykładziny dywanowe ege są także obecne w świątyniach sztuki – muzeach – w których stają się integralną częścią wystawy. Marka, tworząc modę podłogową, jednocześnie wspiera sztukę współczesną.

Świątynie sztuki

Każda przestrzeń sztuki opowiada pewną historię, a elementy wyposażenia wnętrz są jej częścią i jednym z rozdziałów, który – odpowiednio napisany – wywoła w odbiorcach pożądane przeżycia. Podłogi w takich miejscach są jak duże płótna, a wykładzina może stać się największym – i najpiękniejszym – obrazem artystycznego wyrazu. Dobrze dobrane wpływają nie tylko na energię danej przestrzeni, ale potęgują także jej odbiór i wrażenia estetyczne. Marka ege często wspiera sztukę wysoką, czego przykładem są liczne wystawy.

Wykładziny podłogowe wychodzą z cienia!

Wykładziny coraz wyraźniej akcentują swoją obecność w przestrzeniach publicznych. Stanowią istotny element całej kompozycji, jak w przypadku wystawy ‘Jorn+Munch’ w Muzeum Jorn w Silkeborg, ukazującej sztukę dwóch nordyckich artystów – Asgera Jorn’a oraz Edvarda Munch’a. Malarze w swojej twórczości wyrażali emocjonalne wyzwania, przed jakimi stoi każda istota ludzka: miłość, seks, piękno, nieporozumienie, smutek i śmierć. Wystawę dopełniła duża, miękka, kolorowa powierzchnia od ege. Kolory wykładziny korespondowały z kolorystyką obrazów, a jednocześnie jej wzór wyznaczał trasę zwiedzania.

Dywan zachęca zwiedzającego do podróży przez kolorowy świat, który wprowadza odbiorców w nowe doznania wizualne. Ponadto ma praktyczną funkcję, którą jest delikatne prowadzenie zwiedzających przez wystawę – podsumowała współczesna artystka, malarka i projektantka dywanu Malene Landgreen.

„Pozwól mi wejść”

Ry David Bradley i Jon Rafman – to artyści, poszukujący w swojej codziennej pracy odpowiedzi na pytanie, jak technologia wpływa na naszą percepcję sztuki. Ich wystawę – „Letmein” – można było podziwiać w HEART – Herning Museum of Contemporary Art w Danii. W instalacji, o łącznej powierzchni 2 000 mkw, wykonane na zamówienie wykładziny ścienne oraz podłogowe zestawiono z nowoczesnymi technologiami. Artyści zaproponowali nowe spojrzenie na charakter naszej ciągłej – i wszechobecnej – interakcji z mediami cyfrowymi.

„50 peruk Warhola”

Wystawę, autorstwa Alex’a Da Corte, artysty pop-art, oparto na pamiątkach z osobistego archiwum Andy’ego Warhola w Pittsburgu. Zbierając ponad 300 000 przedmiotów, Warhol stworzył z pewnością interesującą, prywatną kolekcję, z której aż 111 obiektów, w tym 50 peruk, zaprezentowano w HEART – Herning Museum of Contemporary Art. Wystawę dopełniły propozycje ege między innymi z oszałamiającym, przeskalowanym motywem róży, odzwierciedlającym fascynację Da Corte tym kwiatem. Wykładzina dodała wnętrzu intymności, ciepła, a wszystko po to, aby wywołać w zwiedzających wystawę uczucie bezpieczeństwa.

„Na powierzchni”

„On the Surface” to wystawa-retrospektywa, zorganizowana przez pracownię architektoniczną Metis, należącą do Marka Dorriana i Adriana Hawkera. Studio Metis zajmuje się sztuką, architekturą i urbanistyką, starając się tworzyć wieloaspektowe dzieła. Twórcy podchodzą do miast w sposób krytyczny, ale jednocześnie poetycki. Wystawa miała charakter spaceru po fragmentach przestrzeni architektonicznych i przedstawiała 7 projektów pracowni, począwszy od instalacji, a skończywszy na dużych projektach restrukturyzacji miast. Wszystko to przeniesiono także na wykładziny podłogowe ege, umożliwiając odwiedzającym spojrzenie na projekty z innej perspektywy.

„Bez ograniczeń”

Wystawa „No limits” przedstawiała prace jednego z najbardziej wpływowych fotografów na świecie – Mario Testino. Testino tworzy ikoniczne wizerunki supermodelek, muzyków, aktorów i członków rodziny królewskiej, przedstawiając ich wrażliwość, zmysłowość, intymność. W przypadku tej ekspozycji, ege zaprojektowało specjalną wykładzinę, zamontowaną na historycznych schodach muzeum GL Strand w Kopenhadze. Trzy kondygnacje wystawy zachęcały odwiedzających do spaceru śladami dzieł fotografa.