WORK IT OUT: Sztuka w kontemplacji współczesnego pracującego trybu życia.

Work It Out będzie trwać do 16 stycznia 2022 roku w Kunsten Muzeum Sztuki Współczesnej w Aalborg, w Danii. Można na niej podziwiać wykładziny we wzorze specjalnym w jakości Highline oraz Epoca Moss.

Zdjęcia: Niels Fabæk, Kunsten Muzeum Sztuki Współczesnej Aalborg.

W zgodzie z podstawowymi wartościami Ege, nowe wyrażenia, konstelacje i przestrzenie wyłaniają się z zespolenia materii wykładziny ze sztuką artystów z całego świata, i tych uznanych, i tych wschodzących. Od samego początku Ege Carpets – od ponad 80 lat – oraz w duchu twórcy marki Madsa Eg Damgaarda, napięcie pomiędzy sztuką i światem komercyjnym materializuje się w instalacjach wykładzin wyrażających o wiele więcej, niż tylko czysta estetyka. Damgaard był przekonany, że przemysł i artyści potrzebują się nawzajem.

Świeżo otwarta wystawa Work It Out w Kunsten Muzeum Sztuki Współczesnej w Aalborg, w Danii, w których zastosowano dwa wzory specjalne wykładziny, zaprojektowane przez uznanych artystów Mille Kalsmose i Johna Kørnera oraz wykładzinę Epoca Moss w instalacji Kenneth Balfelt Team // Johan August, to kolejny przykład tej filozofii.

Dlaczego Work it Out?

Praca odgrywa znaczącą role w życiu współczesnego społeczeństwa, naszej kultury, ekonomii i tożsamości. Sformułowania takie jak „ciśnienie wydajności”, „samo-optymalizacja” i „adaptacyjność” nadawały ton społecznej debaty w ciągu poprzedniej dekady. Nawet kreatywność wydaje się być wzięta w jasyr komercjalizacji i produktywności. W zeszłym roku światowa sytuacja wywołała dyskusję o naszym stylu pracy, koncentrując się na pracy z domu, pracy cyfrowej i społecznej spójności.

Człowieczeństwo: Wewnętrzne studium w kolektywnej chmurze autorstwa Mille Kalsmose

Dzięki żywemu wzorowi wykładziny pokrywającej zarówno podłogę, jak i ściany, goście są zaproszeni do interakcji w nowej instalacji autorstwa Mille Kalsmose. Z dwukolorowych ścian i krwistej czerwieni, nawiązującej do ludzkiego ciała, płynie łagodny, medytacyjny pejzaż. Czarne linie to alegoria cyfrowej sieci, której wszyscy staliśmy się częścią.

“Wykorzystuję wykładziny na ścianach i podłodze by stworzyć architektoniczną przestrzeń. Podczas gdy stoi się w instalacji, sitaka na wykładzinie zdaje się przytłaczająca, jednak wskazuje przestrzeń refleksji: jak spędzasz swój czas? Co zajmuje twoje myśli? Czy powinieneś przekierować swoją uwagę na coś innego na mapie?”

– Mille Kalsmose, autorka

Mille Kalsmose odnosi się do tego, jak napędza nas, zarówno w analogicznym, jak i cyfrowym świecie, zadowolenie, poczucie sensu, człowieczeństwa i solidarności. Artystka podnosi wiele trafnych pytań na temat mediów społecznościowych i granicy między publiczną i prywatną przestrzenią, która obecnie przechodzi ogromną transformację.

Praca kieruje uwagę na naszą podwójną egzystencję, zarówno w fizycznym, jak i cyfrowym świecie. Widzowie mogą wziąć udział w refleksji nad swoim życiem i tymi jego aspektami, które powtórzyliby, jeśli mieliby taką możliwość. Wrażenia widowni będą przechowywane podczas trwania wystawy, a także emitowane na monitorach. Widzowie wkraczają w sytuację, w której już nie rozważają tylko własnych wyborów, ale także tych innych ludzi, oraz kontekst, w który wchodzą. Dzieło pozwala także na oddech i refleksję, oddalone od tempa codziennego życia.

Co oznacza digitalizacja dla naszej pracy i generalnego samopoczucia? Wszechobecne monitory są bardzo znaczące dla naszej tożsamości, a nasze zachowanie w internecie mówi o nas wiele, zarówno służbowo, jak i prywatnie.

Dwie duże, półokrągłe szafy z brązowym stelażem mogą być postrzegane jako stabilny symbol ludzkiej pamięci, wspomnień i zrozumienia, w kontraście do ulotności i tempa monitorów. W swojej sztuce Kalsmose nawiązuje do działań społeczności, relacji rodzinnych i osobistej tożsamości z głęboko osobistego doświadczenia, umieszczającego ją w uniwersalnym, międzyludzkim kontekście. Wykorzystuje historyczną narrację jako istotne narzędzie, by nadać znaczenie i spójność, czerpiąc zarówno ze starożytnych rytuałów, jak i świeżych cyfrowych zasobów. W ten sposób odnosi się do struktur, które nadają naszym czasom nadmierne tempo, za którym często nie sposób nadążyć.

Spotkanie w Kunsten autorstwa Kenneth Balfelt Team // Johan August

W nowej pracy Kenneth Balfelt Team // Johan August, Spotkanie w Kunsten, kluczowym tematem są istotne spotkania – zarówno w kontekście umiejscowienia, jak i ich treści. W centrum przestrzeni autorzy stworzyli pokój spotkań niepodobny do żadnego innego: funkcjonalne miejsce w uspokajającym otoczeniu. Spokój tego otoczenia został uzyskany dzięki wprowadzeniu natury w specjalnie zaprojektowanych architektonicznych wyrażeniach, organicznych formach, naturalnych dźwiękach, roślinach i kamieniach przypominających zarówno ogród, jak i szklarnię dla ludzkiego wzrostu. Pluszowa, ciemnozielona wykładzina Epoca Moss tworzy miękką, komfortową podstawę, będąc także doskonałym dodatkiem akustycznym.

Podczas kiedy wiele przedsiębiorstw posiada strategie przeciw stresowi pracowników w sytuacji długotrwałego stresu, niewiele może się pochwalić strategią, która ma tej sytuacji zapobiegać. Sposób do osiągnięcia zrównoważonej i mniej stresującej pracy może polegać na stworzeniu równowagi między pracą i restytucją. Zbyt wiele aktywności i zbyt mało restytucji będzie miało wpływ na nasze mentalne i psychiczne funkcjonowanie, zarówno w pracy, jak i w domu.

W tym cichym środowisku goście pokoju spotkań – przedsiębiorstwa i instytucje publiczne, obsługa Kunsten, goście i inni – mogą przetestować różne formaty spotkania, które ma istotne znaczenia. Monitory w instalacji dostarczają wytycznych wraz z przewodnikiem spotkania.

Wszyscy są zaproszeni do zarezerwowania pokoju i sprawdzenia tego formatu spotkania, lub obserwacji z zewnątrz, podczas gdy jest w użyciu. Goście mogą także zarezerwować darmowy przewodnik.

Jak zorganizować dobre spotkanie? Nasza kultura spotkań jest jednym z największych złodziei czasu. Wiele osób doświadcza poczucia marnowania czasu podczas spotkań, które są albo źle zaplanowane, gromadzą zbyt wielu ludzi lub są niekonstruktywne.

“Breaking” autorstwa Johna Kørnera

 

Kto decyduje, co składa się na wiadomości? Kto produkuje wiadomości? Sztuka może być wiadomościami, ale czy wiadomości mogą być sztuką? Te i inne pytania zadał John Kørner w swojej nowej pracy. Dzieło, które spełnia podwójną funkcję artystycznej instalacji oraz biurka mediowego, gdzie odbywają się wywiady z widzami. Choć biurko jest przeznaczone dla dziennikarzy i ludzi z mediów – jesteście wszyscy zaproszeni, gdy instalacja jest pusta, do wejścia w świat mediów i rozpoczęcia pracy.

Inspiracją pracy było zainteresowanie Kørner’a tym, co dokładnie tworzy tytuły prasowe w Danii i chęć znalezienia sztuki na pierwszych stronach. Jak podczas dawnych czasów, gdy duński autor Klaus Rifbjerg publikował powieści, o których pisali wszyscy. Czy dzisiejszy artysta może mieć więcej wpływu przez swoje dzieła na rozwój społeczny?

“Breaking” to takie interesujące zjawisko. Transformując mediowe paski z cyfrowych mediów na wykładzinę, wykorzystującą motyw Ziemi widzianej z Księżyca, przejmuję prowadzenie wiadomości i komunikacji.”

 

 

– John Kørner, artysta

Kørner nawiązał do wielu społecznie istotnych kwestii i wielu segmentów społeczeństwa jako „problemów”, które poddaje malarskiej analizie, często wykorzystując kolor o nazwie „żółć Kørner’a”. Instalacja składa się z biura, w którym nagłówek “Breaking” napisany jest w odważny sposób na ścianie. Ludzie mediów mogą usiąść i tworzyć narrację, którą następnie czytamy lub której słuchamy. Czy wystawa to przełomowa wiadomość? Czy wystawa o współczesnym życiu i pracy może przyciągnąć nagłówki? Czy ktoś połknie przynętę? Kørner poprzez swoją sztukę ujawnia struktury władzy i tworzenie problemów. Żółto-czarny wszechświat zachęca widzów i tych, którzy pracują w obszarze instalacji, by się strzegli. By byli w ciągłym stanie gotowości, bo kolejne przełomowe wiadomości mogą czaić się już za zakrętem.

Instalacja funkcjonuje jako rzeczywiste miejsce pracy. Nie inaczej niż w ogólnej praktyce Kørner’a, która koncentruje się na tematach społecznych, ta instalacja reprezentuje niewielką – lecz jednak znaczną – sekcję miejsca pracy, której celem jest produkcja wartości. Dziennikarze pracują pod ciągłą presją tworzenia wiadomości, poszukiwania informacji i ich produkcji, ciągle naciskani, by odkrywać nowe punkty widzenia.

Wypracujesz to. You will work it out.

Czy współczesna sztuka może pomóc nam zastanowić się nad współczesnym życiem i pracą, a może nawet przyczynić się do przemyślenia naszej przyszłości? Czy możemy rozwiązać wyzwania i problemy, które wydają się być nierozerwalnie związane ze współczesną pracą? Czy sztuka i muzeum mogą zaoferować nam nowe perspektywy? Oto ekscytujące pytania i mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł uformować opinię na te tematy. Niezależnie od wszystkiego, z pewnością to wypracujesz.

Chcesz stworzyć swoje własne dzieło sztuki?

 

Odkryj nasze kolekcje wykładziny, by Twoja podłoga wyróżniła się jak dzieło sztuki. Jeśli chcesz stworzyć swój własny wzór dla Twojego hotelu, biura lub innego projektu, prosimy – skontaktuj się z nami. Nie możemy się doczekać!

logo_cs

Znajdź nas na:

Carpet Studio      |     44 – 240 Żory,  ul. Boczna 8, bud. 3, lok. 201     |       office@carpetstudio.pl      |       + 48 602 184 548