Gościnność 2020. Trendy w branży hotelarskiej.

Coraz więcej czasu spędzamy w drodze. Podróżujemy służbowo i dla osobistej przyjemności; ba, coraz więcej osób na całym świecie wybiera nomadyczny tryb życia i w podróży wykonuje swoją pracę. To nic dziwnego, że branża hotelarska jest jednym z bardzo szybko i dynamicznie rozwijających się sektorów. Trendy w hotelarstwie na najbliższy rok i kolejną dekadę są w pewnym stopniu odzwierciedleniem tego, co możemy obserwować także w innych dziedzinach życia: zwrot do odpowiedzialności za środowisko, globalizację, dążenie do prostoty i rozwój technologiczny. Oprócz wygody i komfortu szukamy także narracji, jesteśmy otwarci na emocje, często wybieramy doświadczenie ponad dobra materialne i rzeczy. To wszystko ma ogromny wpływ na to, jak podróżujemy i czego oczekujemy od naszych gospodarzy.

Trend 1: Miejsca z celem i sensem. 

Czasem, zwłaszcza podróżując służbowo, nie możemy wybrać swojej destynacji. Jednak jeżeli mamy taką możliwość, coraz bardziej istotnymi kryteriami wyboru są wartości i filozofia rozpatrywanych ofert. Zaczynamy rozumieć, że nasze decyzje wspierają – lub też nie – konkretne firmy i konkretnych ludzi, dlatego świadomie wybieramy naszych partnerów i kontrahentów, w tym także hotele. Podróżni szukają miejsc, które nie tylko zapewniają podstawowe potrzeby, ale także mają swój konkretny cel. Czy są to rodzinne pensjonaty prowadzone od pokoleń, czy hotele partycypujące w lokalnym życiu artystycznym – ważne są dla nas te dodatkowe cechy; elementy, dzięki którym hotel jest wyjątkowy. 

ege carpets

Downtown Camper by Scandic, Sweden. Fot. materiały Ege Carpets

Trend 2: JOMO. Radość z tego, że jest się tam, gdzie są twoje stopy.

Joy of missing out – najnowszy trend, który odważnie stanął w szranki z tak szkodliwym i trudnym do opanowania FOMO – to radość z zatopienia się w momencie, w miejscu, w doświadczeniu. To świadoma rezygnacja ze śledzenia newsfeedów i umiejętność otwarcia się na to, co nas otacza; dostrzeżenia ludzi wokół i stworzenia z nimi być może ulotnych, ale cennych i napawających energią relacji. Hotele muszą sprostać tej potrzebie przebywania w pięknym miejscu z innymi ludźmi, potrzebie socjalizacji i networkingu. Dlatego coraz częściej obserwujemy w hotelach nie tylko wystawne recepcje i eleganckie lobby, ale także miejsca do organizacji koncertów lub wernisaży, galerie sztuki czy chociażby przytulne miejsca coworkingowe. 

Hampton By Hilton, Calissia One. Fot. materiały prasowe

Trend 3: Go Smart. Bez kluczy, ale z tabletem.

Stwierdzenie, że technologia to już naturalny i oczywisty element naszej codzienności, jest truizmem. Trend skoku na głęboką technologiczną wodę zatem nie tyle nie dziwi, co bawi swoją ostentacyjnością. Tendencja wymiany elementów analogowych na cyfrowe jest czytelna i utrzymuje się od wielu już lat. Coraz rzadziej możemy otrzymać klucz do pokoju – teraz standardem jest karta, a już wkrótce może się nim okazać… tablet lub aplikacja. Zamiast za gniazdkiem, wkrótce w hotelowym pokoju będziemy się rozglądać za stacją bezprzewodowego ładowania.

Trend 4. Społeczność nomadów.

Podróżowanie jako synonim wakacji dawno już wyczerpało swoją formułę. Świat nabiera rozpędu, podobnie jego mieszkańcy. Możliwość pracy zdalnej, która jeszcze niedawno była dla wielu nierealnym marzeniem, powoli staje się rzeczywistością. Globalizacja i usuwanie barier pozwalają na dogodne i stosunkowo łagodne dla portfela częste zmiany miejsca pobytu. Dlatego coraz więcej z nas postanawia nie czekać na realizację marzeń do przysłowiowej emerytury i już teraz wyrusza w podróż życia. Dookoła świata czy chociażby tylko do innego miasta – destynacja nie ma znaczenia. Ważne, że kiedy życie zawodowe można spakować do  walizki, nie ma żadnych przeszkód, by wyruszyć w drogę. Zatem do kryteriów takich jak celowość, piękno miejsca czy towarzyszące mu niezwykłe doświadczenie dochodzą też wygodne miejsce do pracy, umożliwiające spotkania z innymi osobami o podobnym trybie życia i – jakkolwiek nie brzmi to trywialnie – stabilne, szybkie wi-fi.

Trend 5. Go Green. 

Właściwie nie. To już nie jest trend. O eko-trendach mówiliśmy kilka lat temu, kiedy jeszcze znakomitej większości społeczeństwa krajów rozwiniętych wydawały się one w najlepszym razie dziwnym, odrobinę pretensjonalnym, marginalnym nurtem, niezdarnie próbującym uszczypnąć w kostkę nasze niezbywalne prawo do wygody i komfortu. Teraz zrównoważony rozwój stał się koniecznością, rozwiązania przyjazne środowisku – bezdyskusyjną potrzebą. Jako społeczeństwo powoli zaczynamy rozumieć katastrofalne skutki ignorowania tych kwestii i kiedy dostrzegamy dno w naszych dotychczasowych zasobach (na przykład nieodnawialnych źródłach energii), szukamy innych dróg. Dlatego – wciąż jeszcze rzadko, ale już coraz częściej – hotele decydują się na instalację paneli solarnych lub wprowadzają rozwiązania prowadzące do ograniczenia zużycia wody. Minimalizują wykorzystanie plastiku i oferują alternatywy mięsnej diety. 

 „Jako firma hotelarska, a także jako przedsiębiorstwo turystyczne, musimy stanąć na froncie zrównoważonego rozwoju. Mam tu na myśli plastiki jednokrotnego użytku, redukcję śladu węglowego, wykorzystywanie materiałów przyjaznych środowisku w budowie i zrozumienie ciągłego wpływu na środowisko. Uważam, że rządy będą wprowadzały odpowiednie legislacje, ale w istocie to przedsiębiorstwa muszą stanąć po właściwej stronie, już teraz.” Keith Barr, CEO InterContinental Hotels Group podczas World Travel and Tourism Council’s Global Summit w Hiszpanii w 2019 roku. 

ege carpets

Garden State Hotel, Melbourne. Fot. Ege Carpets

 

Zrównoważony rozwój i troska o środowisko muszą stać się sposobem myślenia. Podczas Lobby, konferencji poświęconej branży hotelarskiej w 2019 roku, Rikard Jaucis, architekt pracujący w Oslo, jasno podsumował podejście do ekologicznych rozwiązań projektowych. 

„Zrównoważony rozwój nie jest gorsetem. Nie powinien dawać odczucia, że to coś, co wkładasz, ale jest zbyt ciasne. Powinien być naturalnym podejściem do projektowania.” Rikard Jaucis, architekt w Snøhetta

 

Architekt zwraca uwagę, że skala zastosowanych w hotelach rozwiązań ma istotny, wymierny wpływ na środowisko. Jeśli wykorzystamy materiały pochodzące z odnawialnych źródeł, ten wybór przełoży się na znakomity efekt w kategoriach śladu węglowego. Doskonałym przykładem materiału przyjaznego środowisku jest kolekcja ReForm ege – wykładziny wykonane z materiału pozyskanego z przetworzonego plastiku.

 

Jak zatem wystrój hoteli podąży za tym, co eksperci identyfikują jako najważniejsze kierunki rozwoju branży? Po pierwsze hotele docenią i zaakcentują swoją lokalność. Pokażą z dumą zalety i specyfikę miejsc i miast, w których funkcjonują, których są częścią. Pozwolą wejść do wnętrz zieleni, pochylą się nad podejściem biofilicznym i chętnie będą implementować rozwiązania naturalne. Znajdą miejsce na przestrzeń do pracy czy do kontaktów międzyludzkich, inkorporując swego rodzaju pomieszczenia coworkingowe, a także rozbudowane strefy socjalne. Coraz częściej spotkamy mariaż hoteli i galerii sztuki. Słowem – podróżowanie stanie się doświadczeniem głębszym i bardziej wszechstronnym, niż kiedykolwiek!