Eko-design w dobie eko-rewolucji!

Plastik – słowo wpisane na czarną listę współczesności. Polska zużywa 3,5 mln ton plastiku rocznie, z czego aż 14% stanowią butelki PET. Na szczęście powoli wprowadzamy zmiany, rezygnując z używania jednorazowych słomek czy sztućców lub stosując metalowe zamienniki. Gorącą kawę z kawiarni coraz częściej zabieramy w wielorazowych kubkach, wodę wlewamy do poręcznych termosów, ale czy aranżując wnętrza sprawdzamy, które spośród wybranych przez nas elementów są przyjazne środowisku? Ekologia zaczyna się od świadomego wyboru a branża wnętrzarska to doskonała przestrzeń do tego, aby zmieniać świat na bardziej ekologiczny. Od lat udowadnia to firma ege, która na potrzeby środowiska naturalnego zwróciła uwagę dużo wcześniej, nim stało się to modne i konieczne – wpisując recykling w swoje DNA.

Ekologia w świetle dyrektyw

W styczniu 2018 roku Komisja Europejska opublikowała strategię, dotyczącą sukcesywnego wycofywania jednorazowych plastikowych produktów z powszechnego użytku, takich jak np. popularne jednorazowe słomki do napojów czy sztućce. Celem dokumentu jest ochrona mórz i oceanów przed nieustannie narastającym zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi, którego konsekwencje możemy obserwować każdego dnia. Co to dokładnie oznacza? Najprościej mówiąc, Komisja Europejska chce położyć nacisk na ROP, czyli rozszerzoną odpowiedzialność producenta – wykorzystywanie przez niego materiałów biodegradowalnych, tworzyw sztucznych i surowców, pochodzących z recyklingu. Dokument ma zmobilizować producentów do osiągania wyższego poziomu recyklingu i kompleksowego dbania o środowisko.

e jak ege = e jak ekologia

Marka ege, wywodząca się ze świadomej ekologicznie Danii dba nie tylko o to, aby jej produkty zdobił światowego formatu design, ale troszczy się również o środowisko naturalne. Silnym fundamentem ege jest idea zrównoważonego rozwoju, która przyczynia się do dynamicznego rozwoju firmy, ale jednocześnie minimalizuje degradację środowiska naturalnego. Potwierdzeniem działań proekologicznych są liczne certyfikaty, w tym certyfikat CSR oraz coroczny raport, przedstawiający osiągnięcia i cele firmy, w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Marka Ege to przede wszystkim realne działania, które wspierają ekologiczną rewolucję i wyznaczają kierunek innym markom pokazując, że design i ekologia idą ze sobą w parze!

Drugie życie odpadów morskich – wykładziny dywanowe z sieci rybackich

Porzucone sieci rybackie stanowią jedną dziesiątą odpadów, trafiających do oceanów. Dryfując wiele miesięcy – a nawet lat – przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego i stanowią realne zagrożenie dla ludzi oraz zwierząt. Zbierane i czyszczone, a następnie poddane recyklingowi, są bardzo mocnymi i wytrzymałymi włóknami, stosowanymi w przemyśle tekstylnym. Firma ege dostrzegła poważne zagrożenie dla zbiorników wodnych, ze strony porzuconych sieci rybackich, i postanowiła wykorzystać je do produkcji. Przykładem zastosowania przetworzonego surowca są wykładziny dywanowe, produkowane na miękkim i elastycznym podłożu Cradle to Cradle CertifiedTM Ecotrust, powstającym z recyklingu tysięcy butelek PET. Cradle to Cradle to wizja świata opierająca się na założeniu, że ludzie pozostawią po sobie pozytywny ślad, zamiast zniszczonej i wyeksploatowanej – planety.

Ale to niejedyny przejaw odpowiedzialności marki za środowisko naturalne! W fabrykach stosuje się oświetlenie, wykorzystujące technologię LED, a woda, używana w dużych ilościach, podczas procesów technologicznych – np. barwienia włókna – jest oczyszczana i ponownie stosowana do kolejnych etapów produkcji. ege konsekwentnie dba o środowisko, w którym żyjemy, spełniając oczekiwania coraz bardziej świadomego ekologicznie społeczeństwa, inwestorów i klientów.

CSR – wizja, misja, cel, działanie!

Duńska marka wyznaczyła sobie cele, których realizację przewidziała na 2022 rok. Jednego z nich jednak na pewno nie zrealizuje w zaplanowanym terminie, ponieważ, dzięki swojej konsekwentnej pracy, już osiągnęła ten cel! Mowa o energii, wykorzystywanej do produkcji wykładzin, która pozyskiwana jest w 100% z morskich turbin wiatrowych. To jeszcze nie koniec ekologicznych ambicji duńskiej marki, ponieważ do 2022 roku ege zobowiązała się do ograniczenia emisji CO2 o 50% oraz zredukowania zużycia paliw kopalnych – również o połowę. Celem firmy jest także zmniejszenie zużycia wody – używana obecnie pochodzi z zamkniętego obiegu w fabryce w aż 63%, ale już za 4 lata liczba ta zwiększy się do 70%. Wszystko po to, aby chronić i wykorzystywać w zrównoważony sposób zasoby morskie.

Duńska ekologia w liczbach

O dotychczasowej, ekologicznej działalności ege, świadczą imponujące liczby:

  • Firma wyprodukowała 493 tony podkładu do wykładzin ze zużytych plastikowych butelek PET.
  • Stare sieci rybackie i odpady przemysłowe przerobiono na 1288 ton przędzy.
  • 451 kilometrów rur, służących do nawijania wykładzin dywanowych, wytworzono w 100% z przetworzonego plastiku.
  • 87% sprzedaży na rynku stanowią produkty z certyfikatem Cradle to Cradle.
  • ege patrzy przez ekologiczny pryzmat na duńską społeczność lokalną. Nadwyżki energii cieplnej wykorzystywane są do ogrzewania budynków firmy, a także przekazywane do sieci ciepłowniczej, skąd trafiają do 380 domów jednorodzinnych w gminie.

W dobie eko-rewolucji nie traktujmy ekologii jako trendu, a jako styl życia. Wybierajmy produkty odpowiedzialnie i świadomie. Wprowadzając zmiany do poszczególnych branż, krok po kroku stworzymy środowisko przyjazne nam wszystkim. Zrównoważony design w tym procesie odgrywa niezwykle ważną rolę, a architekci, pracując z materiałami ekologicznymi, zmieniają nie tylko wnętrza, ale przede wszystkim – otaczający nas świat.